overlay

Směrnice děkana EF TUL č. 8/2014 rev. 09

Organizace studia v doktorských studijních programech na EF TUL

KE STAŽENÍ ZDE

 

Článek 1
Všeobecná ustanovení

(1) Tato směrnice stanovuje v souladu s § 47 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“ a čl. 19 odst. (1) Studijního a zkušebního řádu Technické univerzity v Liberci (dále jen „SZŘ TUL“) pravidla pro organizaci, průběh studia, hodnocení studia, průběh státní doktorské zkoušky a obhajobu disertační práce.

 

(2) Tato směrnice používá generického maskulina jako základního, nepříznakového označení, kterým se nenaznačuje žádná preference z hlediska biologického rodu nebo genderu.

 

 

Článek 2
Přijímací řízení

(1) Podmínkou pro přijetí ke studiu v doktorských studijních programech (dále též „DSP“) je řádné ukončení studia v magisterském studijním programu k datu konání přijímací zkoušky.

 

(2) Přihláška ke studiu se podává v elektronické podobě prostřednictvím informačního systému STAG (https://stag.tul.cz/portal/studium/uchazec). Poplatek za úkony spojené s přijímacím řízením se hradí pouze bezhotovostně (podrobnější informace získá uchazeč na studijním oddělení).

 

(3) K přihlášce ke studiu je nutné zaslat elektronicky na e-mail ef@tul.cz tyto podklady:

a) stručný profesní životopis (bez osobních údajů, tzn. bez data a místa narození, soukromé adresy, soukromého telefonního čísla, soukromého e-mailu a fotografie uchazeče),
b) představu o zaměření budoucí disertační práce v rozsahu 5–10 stran (ve studijním programu Systémové inženýrství a informatika cca do 15 stran),
c) seznam případných vlastních publikací,
d) naskenovaný diplom o dosaženém magisterském vysokoškolském vzdělání (ověřená kopie se doloží nejpozději při přijímací zkoušce).

 

(4) Uchazeči jsou informováni studijním oddělením e-mailem o přesné době a místě konání přijímací zkoušky, a to minimálně v termínu 5 pracovních dnů před konáním přijímací zkoušky.

 

(5) Přijímací zkouška se skládá z:

a) odborné zkoušky formou rozpravy k problematice profilových předmětů studijního programu a k tezím o zaměření budoucí disertační práce,
b) ústní zkoušky z anglického jazyka. Ve studijním programu Systémové inženýrství a informatika z písemného testu a ústní zkoušky z anglického jazyka (požadována znalost B2 dle Evropského referenčního rámce).

 

(6) Rozprava k problematice profilových předmětů studijního programu probíhá před komisí, která je minimálně tříčlenná. Ke složení přijímací komise se vyjadřuje oborová rada v souladu se SZŘ TUL. Komisi jmenuje děkan (v případě společných doktorských programů děkan pořádající fakulty).

 

(7) Výsledek přijímacího řízení je uchazeči sdělen písemně do 14 dnů po konání přijímací zkoušky.

 

 

Článek 3
Studijní povinnosti

(1) Student DSP je povinen plnit studijní povinnosti v úzké součinnosti se školitelem. Školitele jmenuje děkan po vyjádření oborové rady do 14 dnů po obdržení zápisu ze zasedání oborové rady.

 

(2) Nejpozději do jednoho měsíce od zápisu do studia zpracuje školitel ve spolupráci se studentem DSP Individuální studijní plán studenta DSP (dále ISP), který odevzdá na děkanát fakulty. ISP zejména obsahuje:

a) téma vědeckého bádání, které musí být v souladu s profilem absolventa studijního programu a které bude tvořit základ disertační práce,
b) přehled povinných, povinně volitelných a volitelných předmětů s uvedením časové a obsahové posloupnosti a způsobu ověření studijních výsledků,
c) pedagogické působení stanovené vedoucím školicí katedry,
d) předpokládaný termín odborné zahraniční stáže,
e) předměty a termín státní doktorské zkoušky,
f) termín obhajoby disertační práce.

 

(3) ISP schvaluje oborová rada.

 

(4) Při sestavení ISP je třeba respektovat standardní dobu studia, která činí čtyři roky pro prezenční i kombinovanou formu studia.

 

(5) ISP podléhá každý rok kontrole a aktualizaci.

 

(6) Ze zkoušky i ze zápočtu v doktorském studiu se pořizuje zápis v jednom vyhotovení. Povinností zkoušejícího je zadat hodnocení zkoušky nebo udělení zápočtu do IS STAG dle čl. 10 odst. (17) SZŘ TUL a současně předat zápis o zkoušce nebo o zápočtu na studijní oddělení.

 

(7) V souladu s čl. 7 SZŘ TUL musí student DSP pro postoupení do dalšího ročníku získat alespoň 35 kreditů. V případě, že k řádnému ukončení studia zbývá studentovi DSP získat méně než 35 kreditů, může být do dalšího ročníku zapsán i bez splnění podmínky 35 kreditů.

 

(8) Student DSP (kromě prvního ročníku) je povinen do 15. září kalendářního roku odevzdat ve smyslu čl. 18 odst. 8 SZŘ TUL na děkanát fakulty formulář Roční hodnocení studenta DSP, který zpracuje ve spolupráci se školitelem. Roční hodnocení studenta DSP schvaluje ve lhůtě 3 měsíců od odevzdání ročního hodnocení oborová rada, která je předkládá děkanovi.

 

 

Článek 4
Povinnosti studentů DSP v prezenční formě studia

(1) Student DSP v prezenční formě studia se účastní akcí, zejména porad, kolokvií, mimořádných přednášek, státnic a přijímacích zkoušek, které pořádá fakulta nebo školicí katedra.

 

(2) Dlouhodobou nepřítomnost na fakultě ze soukromých důvodů oznamuje student DSP v prezenční formě studia školiteli, vedoucímu školicí katedry a proděkanovi pro vědu a výzkum.

 

(3) Při neplnění studijních povinností bez uvedení závažných důvodů bude studentovi DSP v prezenční formě studia sníženo stipendium v souladu se směrnicí děkana č. 2/2021 Výše stipendia studentů doktorských studijních programů na EF TUL.

 

 

Článek 5
Výzkumná a publikační činnost

(1) Disertační práce musí obsahovat původní výsledky výzkumu. Disertační práce je výsledkem řešení konkrétního vědeckého úkolu.

 

(2) Konkrétním vědeckým úkolem se rozumí participace studenta DSP na externích výzkumných projektech školicího pracoviště vztahujících se k tématu disertační práce nebo řešení interního výzkumného projektu v rámci Studentské grantové soutěže na TUL.

 

(3) Částí disertační práce jsou i uveřejněné původní výsledky výzkumné činnosti studenta DSP v souladu s čl. 23 odst. 3 písm. d) SZŘ TUL, zejména v recenzovaných vědeckých časopisech. Publikace student DSP konzultuje se svým školitelem.

 

(4) Za minimum publikační činnosti (ve smyslu původních výsledků) při podání přihlášky k obhajobě disertační práce se považuje minimálně jedna celoautorská publikace týkající se tématu disertační práce v časopise s nenulovým impakt faktorem a nenulovým Article Influence Score ve všech kolekcích Web of Science Core Collection (včetně Emerging Sources Citation Index ESCI), nebo dvě celoautorské publikace týkající se tématu disertační práce v časopise v databázi Scopus s nenulovou hodnotou SJR. V případě spoluautorství se podíly sčítají. Za celoautorskou publikaci se považuje též publikace, kterou vytvořil student DSP se svým školitelem.

 

(5) Vědecko-výzkumná činnost je zakončena zápočtem, který uděluje studentovi DSP na základě předložených podkladů o publikačních výsledcích proděkan pro vědu a výzkum. Kreditové hodnocení jednotlivých druhů publikačních výsledků je uvedeno v příslušném studijním plánu. V případě spoluautorství se počet kreditů dělí dle autorských podílů jednotlivých autorů. Školitel je při stanovení autorského podílu příslušného studenta DSP z výpočtu vyloučen a jeho podíl na výsledku je rozdělen mezi zbývající spoluautory proporcionálně podle velikosti jejich autorských podílů. Kredity získá student DSP po dosažení požadovaného celkového kreditového hodnocení za odpovídající předmět V?-D.

 

(6) Z hlediska publikační činnosti studenta DSP je k účasti na obhajobě disertační práce nutné splnění podmínek uvedených v odst. (4) a (5). Minimální počet kreditů za vědeckovýzkumnou činnost je stanoven ve studijním plánu příslušného doktorského studijního programu.

 

(7) Student doktorského studijního programu je povinen veškeré své publikační výsledky evidovat v informačním systému publikace.tul.cz.

 

 

Článek 6
Pedagogická činnost

(1) Součástí studijních povinností je pedagogické působení stanovené vedoucím školicí katedry.


(2) Pedagogické působení probíhá zpravidla takto: student DSP v prezenční formě studia je povinen být přítomen na školicí katedře dle pokynu vedoucího školicí katedry, podílet se na výuce v seminářích a cvičeních v rozsahu zpravidla čtyři hodiny týdně, vypsat konzultační hodiny v rozsahu min. dvě hodiny týdně. Student DSP v kombinované formě studia plní pedagogické povinnosti po dohodě školitele s vedoucím školicí katedry s přihlédnutím k časovým možnostem studenta DSP.

 

(3) Se studentem doktorského studijního programu je za účelem jeho pedagogického působení uzavřena dohoda o pracovní činnosti.

 

 

Článek 7
Zahraniční mobilita

(1) Součástí studijních povinností je během standardní doby studia absolvovat alespoň jednu odbornou zahraniční stáž zaměřenou na problematiku disertační práce. U studentů DSP v prezenční formě studia zpravidla o délce jednoho semestru (např. v rámci programu Erasmus, bilaterálních smluv mezi fakultou a dalšími zahraničními pracovišti), na univerzitě s odpovídajícím doktorským studijním programem. U studentů DSP v kombinované formě studia je součástí studijních povinností absolvování části studia na zahraniční instituci v délce nejméně jednoho měsíce nebo účast na mezinárodním tvůrčím projektu s výsledky publikovanými nebo prezentovanými v zahraničí nebo jiná forma přímé účasti studenta DSP na mezinárodní spolupráci.

 

(2) Zaměření odborné zahraniční stáže konzultuje student DSP se školitelem a oddělením zahraničních vztahů fakulty.


(3) Studentům DSP bude povolen výjezd na zahraniční odbornou stáž po splnění studijních povinností prvního ročníku doktorského studia (tzn. po získání min. 60 kreditů), neboť pro konzultace se zahraničními odborníky je nezbytná vyšší míra rozpracovanosti disertační práce.

 

 

Článek 8
Kolokvium

(1) Součástí studijních povinností je absolvování kolokvia, které se koná na začátku druhého roku studia na příslušné školicí katedře. Kolokvium má podobu odborné rozpravy k tématu disertační práce.


(2) Kolokvium organizuje děkanát za účasti školitelů, garanta studijního programu nebo jím pověřeného zástupce, studentů DSP, akademických pracovníků fakulty, konzultantů a dalších odborníků v oboru.


(3) Na kolokviu student DSP seznámí přítomné s rozpracovaným tématem své disertační práce v rozsahu cca 20 stran (literární rešerše, cíle práce, formulované hypotézy, metodologická východiska, další plán postupu řešení).


(4) Kolokvium má formu diskuse o stavu a zaměření práce. Slouží k tomu, aby student DSP obdržel připomínky k dalšímu formování práce, které zapracuje do tezí ke státní doktorské zkoušce. Odbornou rozpravu řídí školitel studenta DSP.


(5) Student DSP předloží písemný materiál ke kolokviu školiteli nejméně dva měsíce před konáním kolokvia. Nepředložení písemného materiálu bez závažných důvodů bude posuzováno jako neplnění studijních povinností.


(6) Z kolokvia je pořízen zápis, který se ukládá do studijní dokumentace na děkanátu fakulty a je součástí přihlášky ke státní doktorské zkoušce.

 

 

Článek 9
Státní doktorská zkouška

(1) Státní doktorská zkouška v DSP Ekonomika a management a v DSP Podniková ekonomika a management se skládá zpravidla na konci druhého roku studia. Student DSP je povinen složit státní doktorskou zkoušku nejpozději do konce třetího roku studia, jinak mu bude studium ukončeno ve smyslu § 56 odst. 1 písm. b) zákona.

 

(2) Státní doktorská zkouška v DSP Systémové inženýrství a informatika se skládá zpravidla v průběhu třetího roku studia. Student DSP je povinen složit státní doktorskou zkoušku nejpozději do konce čtvrtého roku studia, jinak mu bude studium ukončeno ve smyslu § 56 odst. 1 písm. b) zákona.


(3) Termíny pro podání přihlášek ke státní doktorské zkoušce a od toho odvislé termíny konání státní doktorské zkoušky a obhajob disertačních prací stanovuje děkan na elektronické úřední desce. Do termínu uvedeného na elektronické úřední desce student DSP podá přihlášku prostřednictvím studijního oddělení.


(4) Přihláška ke státní doktorské zkoušce obsahuje:

a) teze v elektronické podobě a pět kusů tezí v tištěné podobě zpracovaných dle směrnice děkana č. 4/2022, součástí tezí je strukturovaný profesní životopis (bez osobních údajů, tzn. bez data a místa narození, soukromé adresy, soukromého telefonního čísla, soukromého e-mailu a fotografie studenta DSP),
b) vyjádření školitele, ve smyslu doporučení nebo nedoporučení konání státní doktorské zkoušky a návrh oponenta tezí disertační práce, který s oponováním práce předběžně souhlasí; oponenta navrhuje školitel a schvaluje oborová rada;
c) zápis z kolokvia – viz čl. 8 odst. (6);
d) výsledky studia, tzn. vytištěný a podepsaný formulář Průběh studia (formulář pro tisk průběhu studia najde student DSP v IS STAG pod záložkou Moje studium → Průběh studia).


(5) Součástí státní doktorské zkoušky je obhajoba tezí disertační práce. Rozsah a strukturu tezí stanovuje oborová rada. Požadavky na teze upravuje směrnice děkana EF TUL č. 4/2022. Teze disertační práce jsou posuzovány jedním externím oponentem jmenovaným proděkanem pro vědu a výzkum.


(6) Státní doktorská zkouška má povahu odborné rozpravy studenta DSP se členy komise nad tematickými okruhy předmětů uvedených v akreditačním spisu s přihlédnutím k tématu disertační práce studenta DSP.


(7) Složení komise pro státní doktorskou zkoušku a organizace státní doktorské zkoušky se řídí čl. 22 SZŘ TUL.

 

 

Článek 10
Malá obhajoba

(1) Před obhajobou disertační práce se koná na školicí katedře malá obhajoba za účasti školitele, vedoucího školicí katedry, akademických pracovníků školicí katedry, proděkana pro vědu a výzkum a dalších pracovníků z jiných kateder fakulty.


(2) Cílem malé obhajoby je posoudit a konzultovat jak odbornou a obsahovou úroveň disertační práce, tak i její náležité formální zpracování. Závěry, které vyplynou z průběhu malé obhajoby, mají pro studenta DSP doporučující charakter.


(3) Termín konání malé obhajoby oznámí vedoucí školicí katedry na děkanát fakulty, který informaci předá na ostatní pracoviště fakulty.


(4) Minimálně čtyři týdny před předpokládaným termínem malé obhajoby zašle student DSP verzi disertační práce pro malou obhajobu školiteli. Školitel zajistí distribuci materiálu členům školicí katedry a proděkanovi pro vědu a výzkum. Vedoucí školicí katedry může přizvat k malé obhajobě i další odborníky a pověří alespoň jednoho odborníka s akademickým titulem minimálně Ph.D. (tzv. zpravodaje) vypracováním odborného posudku, který bude na malé obhajobě předložen.

 

(5) Verzí disertační práce pro malou obhajobu se rozumí kompletní práce v požadované struktuře se všemi přílohami, sestavená podle směrnice děkana č.
4/2022
a v souladu s platnými normami pro citaci literatury.


(6) Malá obhajoba se skládá z dvacetiminutové prezentace, po které následuje odborná diskuse. V prezentaci student DSP seznámí přítomné s cíli disertační práce, jejími východisky, přístupem k řešení dané problematiky, použitými metodami, výsledky a závěry vlastních výzkumů. V následující rozpravě student DSP reaguje na posudek zpravodaje a připomínky a doporučení k obsahu i formě předložené práce, které vyplynuly z diskuse.


(7) O doporučení či nedoporučení disertační práce k obhajobě rozhoduje pětičlenná hodnoticí komise, která je složena z proděkana pro vědu a výzkum, vedoucího školicí katedry, zpravodaje a dvou dalších členů školicí katedry. Složení hodnoticí komise navrhuje děkanovi ke jmenování vedoucí školicí katedry. Každý člen hodnoticí komise má jeden hlas. Výsledek hlasování je platný, pokud se jej zúčastní alespoň dvě třetiny členů komise. Stanovisko hodnoticí komise je přijato, pokud pro něj hlasuje nadpoloviční většina přítomných členů komise.


(8) Hodnoticí komise jedná o výsledku malé obhajoby na neveřejném zasedání. Výsledkem jejího jednání je jedno z následujících stanovisek: 1) Hodnoticí komise doporučuje disertační práci k obhajobě v předložené podobě, bez požadavku na další úpravy; 2) Hodnoticí komise doporučuje disertační práci k obhajobě s podmínkou zapracování připomínek, přičemž komise jasně specifikuje požadavky na tyto úpravy; 3) Hodnoticí komise nedoporučuje disertační práci k obhajobě a požaduje její přepracování, přičemž komise uvede hlavní důvody pro přepracování disertační práce a může rovněž navrhnout nebo doporučit možné způsoby přepracování.


(9) Zápis z malé obhajoby se přikládá k přihlášce k obhajobě disertační práce. Zápis z malé obhajoby obsahuje stanovisko hodnoticí komise a shrnuje připomínky a doporučení k obsahu i formě předložené práce. Zápis se předává na studijní oddělení bezodkladně po ukončení malé obhajoby.


(10) Za organizaci celého průběhu malé obhajoby, za pozvání proděkana pro vědu a výzkum, případně dalšího odborníka mimo školicí pracoviště a za vyhotovení zápisu z průběhu malé obhajoby odpovídá vedoucí příslušné školicí katedry.

 

 

Článek 11
Obhajoba disertační práce

(1) Žádost o obhajobu disertační práce obsahuje:

a) disertační práci v elektronické podobě a tři exempláře disertační práce v tištěné podobě v definitivní verzi a úpravě zpracované dle směrnice rektora č. 5/2018 a dle směrnice děkana č. 4/2022,
b) autoreferát disertační práce v elektronické podobě (bude zveřejněn na webových stránkách fakulty) a deset exemplářů autoreferátu disertační práce v tištěné podobě zpracovaného dle směrnice děkana č. 4/2022,
c) zápis z malé obhajoby a jejího průběhu na příslušné školicí katedře (viz článek 10),
d) strukturovaný profesní životopis s uvedením přehledu absolvovaných stáží (bez osobních údajů, tzn. bez data a místa narození, soukromé adresy, soukromého telefonního čísla, soukromého e-mailu a fotografie studenta DSP),
e) přehled publikační činnosti, s uvedením autorských podílů studenta DSP a ohlasů (citací) na publikace, ze kterého vyplývá splnění minimálních kritérií dle čl. 5 odst. (4),
f) vyjádření školitele ve smyslu doporučení nebo nedoporučení obhajoby disertační práce a školitelovo doporučení seznamu odborníků v tematice disertační práce (podrobnosti upravuje čl. 25 SZŘ TUL),
g) výsledky studia, tzn. vytištěný a podepsaný formulář Průběh studia (formulář pro tisk průběhu studia najde student DSP v IS STAG pod záložkou Moje studium → Průběh studia).


(2) K žádosti o obhajobu disertační práce je ve lhůtě do jednoho měsíce od podání žádosti doložen posudek školitele obsahující hodnocení spolupráce studenta DSP se školitelem, vyjádření školitele k odborné úrovni disertační práce, k publikační činnosti studenta DSP a posouzení výsledku kontroly plagiátorství v IS STAG.


(3) Složení komise pro obhajobu disertační práce a organizace obhajob disertačních prací se řídí čl. 24 SZŘ TUL. Nejzazší termín pro podání žádosti o obhajobu disertační práce upravuje čl. 19 odst. (5) SZŘ TUL.


(4) Oponenty disertační práce jmenuje v souladu s čl. 25 odst. (1) SZŘ TUL na návrh oborové rady děkan. Oponenty mohou být jen významní odborníci v příslušném oboru, alespoň jeden z nich musí být profesorem nebo docentem. Náležitosti oponentského posudku upravuje čl. 25 odst. (3) SZŘ TUL a příslušné termíny stanovuje čl. 25 odst. (2) SZŘ TUL.

 

 

Článek 12
Přechodná ustanovení

(1) Pro studenty DSP, kteří zahájili studium do akademického roku 2018/2019 včetně, platí za minimum publikační činnosti ve smyslu čl. 5 odst. (4) při podání přihlášky k obhajobě disertační práce tři výsledky splňující podmínky pro zařazení do informačního systému výzkumu, vývoje a inovací (RIV). Z toho minimálně jedna publikace s hlavním autorským podílem studenta DSP musí být v impaktovaném časopisu, resp. v časopisu indexovaném v databázi Scopus. Publikace může být ve spolupráci se školitelem.

 

 

Článek 13
Závěrečná ustanovení

(1) Tato směrnice zrušuje a nahrazuje směrnici děkana č. 8/2014 Organizace studia v doktorských studijních oborech na EF TUL ve znění revizí 01 až 08.


(2) Projednáno na Ekonomické fakultě TUL oborovou radou DSP Ekonomika a management a DSP Podniková ekonomika a management dne 17. října 2024 a dílčí oborovou radou pro DSP Systémové inženýrství a informatika dne 17. října 2024.


(3) Tato směrnice děkana nabývá platnosti dnem 17. října 2024 a účinnosti dne 1. listopadu 2024.

 

 

 


Sledujte nás na Facebooku

Tato webová stránka používá cookies

Za účelem zkvalitnění našich služeb používáme na této stránce soubory cookies. Pro více informací přejděte na Informace o cookies.

Funkční cookies Tyto cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a proto je není možné vypnout.
Analytické cookies Analytické cookies nám pomáhají sledovat a analyzovat způsob v systému Google Analytics 4, jakým návštěvníci interagují s naší stránkou. Tyto informace nám umožňují vylepšovat obsah a poskytovat lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies Čtení a zapisování cookies pro marketingové účely pro reklamní systémy jako je např. Google Ads či Sklik. Tyto cookies nám umožňují sledovat chování uživatelů a měřit výkon webu a efektivitu našich reklamních kampaní.
Personalizovaná reklama Remarketingové cookies nám umožňují prezentovat vám personalizovanou reklamu na základě vašich předchozích interakcí s naší stránkou v systémech jako je Google Ads, Sklik.
Využití osobních dat Touto volbou nastavíte souhlas s odesíláním a zpracováním vašich osobních údajů společnosti Google pro účely cílení a vyhodnocování online reklamy a cíleného marketingu.