overlay

Směrnice děkana č. 3/2023

Stanovení obvyklé míry pedagogické a tvůrčí činnosti akademických pracovníků EF TUL

KE STAŽENÍ ZDE

 

 

Článek 1
Úvodní ustanovení

(1) Dle § 70 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů jsou akademickými pracovníky profesoři, docenti, mimořádní profesoři, odborní asistenti, asistenti, lektoři a vědečtí, výzkumní a vývojoví pracovníci, kteří jsou zaměstnanci vysoké školy a vykonávají jak pedagogickou, tak vědeckou, výzkumnou, vývojovou a inovační nebo další tvůrčí činnost. Akademičtí pracovníci jsou povinni dbát dobrého jména vysoké školy.

 

(2) Tato směrnice upravuje v souladu s čl. 18 odst. 18.6 směrnice rektora č. 10/2022 Kariérní řád Technické univerzity v Liberci obvyklý rozsah pedagogické činnosti a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační činnosti (dále jen „tvůrčí činnost“) akademických pracovníků Ekonomické fakulty Technické univerzity v Liberci (dále jen „EF TUL“).

 

(3) Vymezení obvyklého rozsahu pedagogické a tvůrčí činnosti slouží k hodnocení a řízení výkonu akademických pracovníků.

 

(4) Rámcový doporučený podíl jednotlivých skupin činností pro jednotlivé pracovní pozice je stanoven následovně:

a) profesor pedagogická činnost 20 % tvůrčí činnost 60 % další činnost 20 %
b) docent pedagogická činnost 40 % tvůrčí činnost 40 % další činnost 20 %
c) odborný asistent pedagogická činnost 60 % tvůrčí činnost 30 % další činnost 10 %
d) asistent pedagogická činnost 70 %  tvůrčí činnost 20 % další činnost 10 %
e) lektor pedagogická činnost 80 %  tvůrčí činnost 10 % další činnost 10 %

 

(5) Za plnění obvyklých výkonů a vytváření optimálních podmínek pro pedagogickou a tvůrčí činnost, jejich kontrolu a hodnocení u jednotlivých akademických pracovníků odpovídají vedoucí kateder. Vedoucí kateder předkládají děkanovi vždy k 30. červnu každého roku stručnou zprávu o pedagogických a tvůrčích výkonech katedry za uplynulý kalendářní rok, která je podkladem pro hodnocení katedry.

 

(6) Tato směrnice používá generického maskulina jako základního, nepříznakového označení, kterým se nenaznačuje žádná preference z hlediska biologického rodu nebo genderu.

 

 

Článek 2
Obvyklý rozsah pedagogické činnosti

(1) Pedagogické aktivity zahrnují přímou výuku v akreditovaných studijních programech (přednášky, cvičení, semináře, exkurze, vedení odborné praxe) ve všech formách a stupních studia.

 

(2) Rozsah výuky pro jednotlivé pracovní pozice akademických pracovníků je stanoven s ohledem na dosaženou kvalifikaci a předpokládaný rozsah a výsledky tvůrčí činnosti. Na pozicích docent a profesor se rozumí pedagogickými aktivitami zejména přednášková činnost.

 

(3) Pedagogické aktivity mohou být rozloženy mezi semestry nerovnoměrně. Posuzuje se průměrná míra pedagogických aktivit za celý akademický rok.

 

(4) U pracovníků s nižším úvazkem se stanoví obvyklá míra pedagogických aktivit úměrně výši tohoto úvazku.

 

(5) Obvyklá míra pedagogických aktivit je uvedena jako minimální týdenní počet hodin přímé rozvrhované výuky (1 hod. = 45 min.).

 

(6) Obvyklá míra pedagogických aktivit je diferencována podle úrovně dosažené kvalifikace a u pracovníků s plným úvazkem (100 %) je stanovena následovně:

a) profesor 6 hodin týdně
b) docent 8 hodin týdně
c) odborný asistent 12 hodin týdně
d) asistent 18 hodin týdně
e) lektor 22 hodin týdně

 

(7) U odborných asistentů na katedře cizích jazyků, kteří plní požadavky na výstupy tvůrčí činnosti dle čl. 4 odst. (3), představuje obvyklá míra pedagogických aktivit 16 hodin týdně. Na odborné asistenty a asistenty na katedře cizích jazyků, kteří neplní požadavky na výstupy tvůrčí činnosti dle čl. 4 odst. (3), představuje obvyklá míra pedagogických aktivit 22 hodin týdně.

 

(8) Obvyklá míra pedagogických aktivit pracovníka, stanovená v odst. (2) tohoto článku, může být v odůvodněných případech snížena, např. při výkonu akademických funkcí, v závěrečné etapě zvyšování kvalifikace (dokončování doktorského studia, příprava habilitačního a jmenovacího řízení – vždy na dobu max. jednoho akademického roku), při řešení rozsáhlých výzkumných projektů apod. O tomto snížení rozhoduje děkan na základě žádosti pracovníka po vyjádření vedoucího katedry.

 

(9) Rozsah pedagogických aktivit pracovníka může být zvýšen při dlouhodobě neuspokojivém rozsahu tvůrčí činnosti akademického pracovníka.

 

(10) Vykazuje-li akademický pracovník trvale nižší objem pedagogických aktivit, aniž by k tomu byly závažné důvody (viz odst. (8) tohoto článku), musí být část jeho úvazku kompenzována tvůrčí činností. V opačném případě bude jeho pracovní úvazek v příslušném poměru snížen nebo ukončen jeho pracovní poměr v souladu s § 52 písm. c) zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce.

 

(11) Za rovnoměrné vytížení pracovníků katedry odpovídá vedoucí katedry.

 

 

Článek 3
Vedení závěrečných prací

(1) Součástí pracovního úvazku je vedení závěrečných prací (bakalářských, diplomových a disertačních).

 

(2) Vedoucími bakalářských prací jsou zpravidla asistenti a odborní asistenti.

 

(3) Diplomové práce vedou odborní asistenti, docenti a profesoři. Výjimku pro vedení diplomové práce asistentem (bez vědecké hodnosti) uděluje ve výjimečných případech děkan na základě žádosti vedoucího katedry.

 

(4) Vedoucími disertačních prací jsou docenti a profesoři, ve výjimečných případech další významní odborníci s rozsáhlou publikační a výzkumnou činností schválení příslušnou oborovou a Vědeckou radou EF TUL.

 

(5) Maximální počet vedených bakalářských a diplomových prací na jednoho akademického pracovníka s plným úvazkem činí deset bakalářských, resp. pět diplomových nebo disertačních prací. Do tohoto počtu se započítávají pouze ty práce, u kterých nebyla prodloužena platnost zadání (ve smyslu čl. 5 odst. (1) písm. j) směrnice č. 1/2021). Tento počet lze překročit pouze ve výjimečných případech a se souhlasem vedoucího katedry. U akademických pracovníků s nižším úvazkem se obvykle stanoví počet vedených prací úměrně výši tohoto úvazku.

 

(6) Disertační práce se započítává jako ekvivalent jedné diplomové práce. Vedení disertačních prací se započítává pouze ve standardní době doktorského studia.

 

 

Článek 4
Obvyklý rozsah tvůrčí činnosti

(1) Při stanovení rozsahu tvůrčích aktivit se vychází z Metodiky hodnocení výzkumných organizací a programů účelové podpory výzkumu, vývoje a inovací (dále jen „M17+“) a z Metodických materiálů pro přípravu a hodnocení žádostí o akreditaci studijního programu Národního akreditačního úřadu pro vysoké školství.

 

(2) Každý akademický pracovník je povinen vytvářet vlastní výukové materiály a studijní opory. Každý akademický pracovník, s výjimkou lektorů cizích jazyků, je povinen publikovat k tematice vyučovaných předmětů.

 

(3) Každý akademický pracovník je povinen doložit minimální počty výstupů tvůrčí činnosti definovaných M17+:

a) profesor 4× za 3 roky Jimp nebo Jsc nebo B
b) docent 3× za 3 roky Jimp nebo Jsc nebo B
c) odborný asistent  2× za 3 roky Jimp nebo Jsc nebo B nebo R nebo Nmet
d) asistent  2× za 3 roky Jimp nebo Jsc nebo Jost nebo B nebo C nebo R nebo Nmet

 

(4) S ohledem na způsob hodnocení vycházející z M17+ je doporučeno publikovat zejména v časopisech s nenulovým impakt faktorem zařazených dle Article Influence Score (AIS) v kvartilech Q1 a Q2 v databázi Web of Science (Journal Citation Reports). Pro účely hodnocení žádostí o akreditaci či profesní růst lze publikovat i v časopisech indexovaných v kvartilech Q3 a Q4 dle AIS a Q1, Q2 nebo Q3 dle Scimago Journals Rank (SJR) v databázi Scopus.

 

(5) U publikačních výsledků je zároveň třeba věnovat zvýšenou pozornost kvalitě časopisů a vydavatelství, resp. nakladatelství, a to zejména těm, které lze označit jako predátorské či nedodržující zásady publikační etiky, vč. těch, které naplňující znaky tzv. „vanity press“ nebo „for-profit open access“. Za indikativní je při rozhodování považován zejména tzv. Beallův seznam. V časopisech a vydavatelstvích nebo nakladatelstvích tohoto typu se akademickým pracovníkům nedoporučuje publikovat, neboť to může mít potenciálně negativní vliv na reputaci autora i jeho pracoviště.

 

(6) Přednášející, kteří dlouhodobě nepublikují k vyučovaným předmětům, budou převedeni do kategorie cvičících. Při nedostatku výuky ve cvičeních a seminářích jim může být pracovní úvazek snížen či ukončen pracovní poměr v souladu s § 52 písm. c) zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce.

 

(7) Minimální rozsah zapojení v projektové činnosti je diferencován podle úrovně dosažené kvalifikace a u pracovníků s plným úvazkem (100 %) je stanoven následovně:

a) profesor nebo docent v pozici řešitele či spoluřešitele nejméně jednoho projektu interního, rozvojového nebo jiného charakteru za dva roky a nejméně jednoho projektu základního, aplikovaného nebo smluvního výzkumu hrazeného ze zdrojů mimo TUL za tři roky,
b) odborný asistent alespoň v pozici člena řešitelského týmu nejméně jednoho projektu interního, rozvojového nebo jiného charakteru za dva roky a nejméně jednoho projektu základního, aplikovaného nebo smluvního výzkumu hrazeného ze zdrojů mimo TUL za pět let,
c) asistent (bez vědecké hodnosti) alespoň v pozici člena řešitelského týmu nejméně jednoho projektu interního nebo rozvojového charakteru za dva roky a v pozici řešitele nejméně jednoho projektu SGS za tři roky.
d) lektor alespoň v pozici člena řešitelského týmu nejméně jednoho projektu za čtyři roky.

 

 

Článek 5
Školitel studentů doktorských studijních programů

(1) Školitel doktoranda je akademický pracovník, který vede a mentoruje doktoranda v průběhu jeho doktorského studia. Práva a povinnosti školitele stanovuje Studijní a zkušební řád TUL v čl. 21.

 

(2) Školitel poskytuje doktorandovi podporu a zpětnou vazbu k jeho návrhu výzkumu, přehledu literatury, sběru a analýze dat a k psaní a prezentaci disertační práce včetně dílčích publikačních výsledků. Může také poskytnout příležitost ke spolupráci s jinými výzkumnými pracovníky nebo k účasti na konferencích a seminářích. Školitel je garantem odborného směřování disertační práce a jejího obsahu.

 

(3) Školitel může současně vést maximálně pět studentů doktorských studijních programů EF TUL.

 

(4) Metrika školitele zohledňuje pět oblastí, a to: úspěšnost vedení doktorandů, projektovou činnost, publikační činnost, pedagogickou činnost a renomé školitele.

 

 

Článek 6
Garant studijního programu

(1) Garant musí mít odpovídající odborné a organizační předpoklady k výkonu této funkce a musí splňovat požadavky dané zákonem (zejména § 44 odst. 6) a nařízením vlády č. 274/2016 Sb., o standardech pro akreditace ve vysokém školství. Garant musí mít relevantní výsledky tvůrčí činnosti za posledních 5 let, jež odpovídají oblasti nebo oblastem vzdělávání, v rámci které nebo v rámci kterých má být studijní program uskutečňován.

 

(2) Garant koordinuje obsahovou přípravu studijního programu, dohlíží na kvalitu jeho uskutečňování, vyhodnocuje studijní program, rozvíjí jej a navrhuje děkanovi nápravná opatření. Garant se musí významně podílet na výuce, a to formou vedení přednášek, příp. jiné formy vedení výuky, pokud předměty nemají přednášky.

 

 

Článek 7
Garant předmětu profilujícího základu

(1) Garant předmětu průběžně inovuje obsah předmětu podle aktuálního vývoje oboru a nových trendů ve výuce. Sleduje výsledky studentského hodnocení kvality a navrhuje vedoucímu pracoviště opatření k nápravě. Odpovídá za aktuálnost údajů uvedených v IS STAG. Dohlíží na kvalitu výuky předmětu. V případě, že výuku předmětu zajišťuje několik vyučujících, koordinuje jejich činnost.

 

(2) Garant se musí významně podílet na výuce předmětů, které garantuje, a to formou vedení přednášek, příp. jiné formy vedení výuky, pokud předměty nemají přednášky.

 

 

Článek 8
Přechodná a závěrečná ustanovení

(1) Tato směrnice nahrazuje revizi č. 01 opatření děkana č. 20/2012 Stanovení obvyklé míry pedagogických a tvůrčích aktivit akademických pracovníků EF TUL platnou a účinnou od 30. června 2014.

 

(2) Tato směrnice děkana nabývá platnosti a účinnosti dne 4. září 2023.

 

 

 


Příloha I: Rámcová struktura činností akademického pracovníka EF TUL

Akademický pracovník Pedagogická činnost Tvůrčí činnost
Rámcový doporučený podíl Přímá výuka v hod./týden Vedení závěrečných prací Rámcový doporučený podíl Minimální počty výstupů tvůrčí činnosti Minimální rozsah zapojení v projektové činnosti
Profesor 20 % 6 max. 10 bakalářských nebo 5 diplomových nebo 5 disertačních prací 60 % 4× za 3 roky Jimp nebo Jsc nebo B

v pozici řešitele či spoluřešitele
nejméně 1 projektu interního, rozvojového nebo jiného charakteru za 2 roky a nejméně 1 projektu základního, aplikovaného nebo smluvního výzkumu hrazeného ze zdrojů mimo TUL za 3 roky

Docent 40 % 8 40 % 3× za 3 roky Jimp nebo Jsc nebo B
Odborný asistent 60 % 12 max. 10 bakalářských nebo 5 diplomových prací 30 % 2× za 3 roky Jimp nebo Jsc nebo B nebo R nebo Nmet alespoň v pozici člena řešitelského týmu nejméně 1 projektu interního, rozvojového nebo jiného charakteru za 2 roky a nejméně 1 projektu základního, aplikovaného nebo smluvního výzkumu hrazeného ze zdrojů mimo TUL za 5 let
Asistent 70 % 18 20 % 2× za 3 roky Jimp nebo Jsc nebo Jost nebo B nebo C nebo R nebo Nmet alespoň v pozici člena řešitelského týmu nejméně 1 projektu alespoň interního nebo rozvojového charakteru za 2 roky a v pozici řešitele alespoň 1 projektu SGS za 3 roky
Lektor 80 % 22 0 10 % 0 alespoň v pozici člena řešitelského týmu nejméně 1 projektu za 4 roky

 

Sledujte nás na Facebooku